باریتکو
باریتکو
هوش مصنوعی در معادن

کاربرد و نقش آفرینی هوش مصنوعی در معادن

جرج تروتر، تحلیلگر داده، موضوعات کلیدی پیرامون هوش مصنوعی برای صنعت معدن را مورد بحث قرار می دهد.

مهیج ترین تحولات در هوش مصنوعی برای صنعت معدن امروز چیست؟

جورج تروتر: مطمئناً یکی از مهم‌ترین آنها شرکت‌های معدنی هستند که از هوش مصنوعی برای نگهداری  استفاده می‌کنند. برای شرکت های معدنی، بهره وری می تواند به ویژه تحت تأثیر خرابی ماشین آلات باشد. با درک وضعیت تجهیزات آنها، می توان قطعات خاصی را قبل از خراب شدن و ایجاد مشکلات بزرگتر تعویض کرد، یا می توان قطعات جایگزین را از قبل سفارش داد.

هوش مصنوعی می تواند برای تجزیه و تحلیل داده های حسگر از تجهیزات و ماشین آلات معدن، شناسایی الگوهایی که نشان دهنده خرابی های احتمالی تجهیزات یا نیازهای تعمیر و نگهداری است، استفاده شود. با اجرای استراتژی‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده، شرکت‌های معدن می‌توانند فعالیت‌های تعمیر و نگهداری را به طور فعال برنامه‌ریزی کنند، زمان‌های خرابی غیرمنتظره را کاهش دهند و عملکرد تجهیزات را بهینه کنند. این رویکرد هزینه های مرتبط با تعمیرات برنامه ریزی نشده را به حداقل می رساند و بازده عملیاتی کلی را به حداکثر می رساند.

چگونه شرکت‌های معدنی می‌توانند از پیشرفت‌ها در زمینه هوش مصنوعی بهره ببرند؟

جورج تروتر: قابلیت‌های ایجاد هوش مصنوعی مطمئناً برای استخراج قابل استفاده است. استخراج به طور کلی با هوش مصنوعی مرتبط نیست، با این حال، فرصت‌های روشنی وجود دارد که در آن می‌توان از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی مولد در بسیاری از جنبه‌های استخراج استفاده کرد. به ویژه مهم است که شرکت ها در این فناوری برای مطالعات بازاریابی و امکان سنجی سرمایه گذاری کنند، جایی که کارایی را به میزان زیادی بهبود می بخشد.

نمونه ای از نحوه استفاده شرکت های استخراج از هوش مصنوعی را می توان با پلت فرم قیمت پیش بینی Akkio یافت. تغییرات قیمت کالاها تأثیر قابل توجهی بر شرکت‌های معدنی دارد، زیرا سود استخراج‌کنندگان مستقیماً به قیمتی که می‌توانند فلزاتی را که استخراج می‌کنند بفروشند، مرتبط است.

Akkio راه حلی برای کمک به شرکت های معدنی در پیش بینی این نوسانات قیمت ایجاد کرد. استارت آپ فناوری آمریکایی راه حلی برای پیش بینی با استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بخش معدن معرفی کرده است تا به آن ها کمک کند تا قیمت کالاها را با دقت بیشتری پیش بینی کنند و بر اساس آن برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنند. از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی پیش‌بینی کالاهای معدنی که دارای نوسانات تصادفی زیاد قیمت هستند استفاده می‌کند که پیش‌بینی دقیق را برای مشاغل دشوار می‌کند.

کدام موانع برای اجرای هوش مصنوعی در صنعت معدن باقی مانده است و چگونه می توان بر آنها غلبه کرد؟

جورج تروتر: صنعت معدن در حال حاضر از کمبود نیروی کار رنج می برد، به طوری که BHP در ژوئیه 2022 اعلام کرد که با نرخ 20 درصد غیبت مواجه است. مدیریت مجبور خواهد شد بر روی جایگزینی یا تکمیل این نقش های خالی تمرکز کند.

شرکت‌های معدنی در حال حاضر با رکود فعلی در اقتصاد برای بقا در تلاش هستند و مدیریت مجبور خواهد شد اولویت‌بندی کند که سرمایه‌گذاری به کجا می‌رود. بنابراین، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که در کوتاه مدت، هزینه زیاد به عنوان مانعی برای سرمایه گذاری و اجرای فناوری های هوش مصنوعی عمل کند.

کدام شرکت‌ها پیشتازان فناوری‌های هوش مصنوعی در بخش معدن هستند؟

جورج تروتر: پذیرندگان پیشرو فناوری‌های هوش مصنوعی از شرکت‌های معدنی، آنهایی هستند که شروع به بررسی وسایل نقلیه خودران، اکتشاف مواد معدنی و حتی جنبه‌های تولیدی کرده‌اند.

در سمت اتوماسیون، پذیرندگان اصلی واقعی Fortescue، Teck Resources و Vale هستند. Vale حتی یک مرکز هوش مصنوعی کامل دارد که نحوه عملکرد کامیون‌های خودران و سایر روش‌ها را برای بهبود کارایی تجزیه و تحلیل و نظارت می‌کند. تقریباً 50 متخصص – از جمله دانشمندان داده، مهندسان و کارشناسان تجارت – منحصراً به پروژه‌های هوش مصنوعی Vale اختصاص دارند. در جاهای دیگر، Anglo American Plc یکی از پذیرندگان پیشرو هوش مصنوعی است که از تعامل انسان و هوش مصنوعی استفاده می کند. این شرکت از بینایی کامپیوتری برای ایجاد یک دوقلو دیجیتال از یکی از معادن خود استفاده کرده است. این شرکت بریتانیایی معدن مس Quellaveco خود در پرو را هدف قرار داده است تا از مزایای فناوری های هوش مصنوعی بهره مند شود. این شرکت با پلتفرم COSMOS زیمنس که از هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری برای ایجاد یک دوقلوی دیجیتالی از این معدن استفاده می‌کند، همکاری کرده است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قوانین

باریتکو یك سایت خدمــاتی و تبلیغاتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. درج آگهی در باریتکو به معنی پذیرفتن قوانین و مقررات باریتکو است. همچنین، چنانچه از مراجع ذیصلاح قانونی دستور حذف آگهی صادر شود، باریتکو فوراً اقدام به حذف آگهی می‌نماید و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال بازپرداخت هزینه‌های پرداختی بابت آگهی حذف شده به کاربر ندارد.

كلیه حقوق قانونی، مادی و معنوی این وبسایت متعلق به باریتکو می باشد. تکثیر، اقتباس یا ترجمه تمام یا بخشی از این سایت بدون ذکر نام منبع ممنوع است. تمام متون، گرافیک ها، طرح ها، محتواها، تصاویر، گزارشات و سایر فعالیت های انجام گرفته در سایت، تحت کپی رایت مجموعه بایتکو می باشد.

قوانین و مقررات درج آگهی در باریتکو:

  • تلاش باریتکو نشر آگهی با اطلاعات صحیح و درست است. اما نمی‌تواند صحت آگهی‌ها را تضمین نماید و هیچ‌گونه تعهد یا مسئولیتی در قبال آگهی‌ها بر عهده نمی‌گیرد.
  • آگهی دهنده در مقابل آگهی خود مسئول و متعهد می باشد و انتشار هر گونه آگهی كه موجب خسارت معنـوی و یا مـادی برای شخص یا اشخاصی گردد، پیگرد قانونی آن مستقیماً متوجه سفارش دهنده آگهی خواهد بود.
  • ثبت آگهی در باریتکو به معنای به رسمیت شناختن فعالیت، خدمات و یا هر موضوع دیگر درج شده در آگهی از طرف باریتکو نخواهد بود.
  • باریتکو مجاز است كه در هر زمان نسبت به تغییر و یا اصلاح قوانین و شرایط خود اقدام نماید.
  • هرگونه سوء استفاده از شماره تلفن همراه یا نشانی پست الکترونیکی دیگران پیگرد قانونی دارد و آگهی دهنده مسئول آن تلقی شده و باریتکو در این مورد هیچگونه مسئولیتی ندارد.
  • مسئولیت استفاده از آگهی‌های این سایت بر عهده کاربران می باشد و باریتکو هیچ تعهدى در قبال خسارات مستقیم، اتفاقى، تبعى، غیرمستقیم و کیفرى ناشى از دسترسى و استفاده از این سایت ندارد.
  • ثبت نام و درج آگهی توسط آگهی دهنده به منزله قبول و تأیید تمامی قوانین و شرایط باریتکو می باشد.

آگهی‌دهندگان با ثبت آگهی خود در باریتکو تأیید می‌کنند که آگهی ایشان شامل مواردی که در ادامه آورده می‌شوند، نخواهد بود:

  • مغایرت با قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران و عرف جامعه
  • هرگونه محتوای مندرج در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه
  • ناقض حریم شخصی اشخاص و شرکت ها
  • درج قیمت در عنوان آگهی
  • استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص در آگهی
  • استفاده از حروف انگلیسی برای نوشتن عبارات فارسی. استفاده از زبان انگلیسی برای نوشتن کلمات غیرفارسی و برندها و یا ثبت آگهی به زبان انگلیسی مانعی ندارد.
  • هر نوع آگهی که جنبه تجاری نداشته باشد
  • درج شماره حساب در متن آگهی
  • درج مکرر آگهی‌‌های یکسان حتی با عناوین متفاوت در یک روز
  • درج لینک سایت ها و  شبکه‌های اجتماعی در بخش توضیحات به جز در دسته‌بندی خدمات و معرفی سایت ها
  • خدمات انجام پروژه‌های دانشجویی
  • تبلیغ و فروش دستگاه فلزیاب، گنج‌یاب، حفاری غیرمجاز یا لوازم و تجهیزات مرتبط با آن
  • درخواست پرداخت نقدی یا پیش ‌پرداخت برای معامله‌های از راه دور
  • خرید و فروش مواد معدنی و معادنی که قابل فروش نیستند.